ریل و بست چنگالی

ریل بست چنگالی در محل قرارگیری لوله‌ها و کابل‌ها به‌منظور پشتیبانی و محکم کردن لوله برق و تجهیزات مورداستفاده قرار می‌گیرد. جنس این محصول از گالوانیزه است و پایه‌هایی شبیه به چنگک دارد که درون ریل چفت می‌شوند. لوله‌ها و کابل‌های هم سایز به درون ریل وارد شده و به‌واسطه پیچ رگلاژ بالای این محصول محکم می‌گردند.

این قطعه یکی از اجزای حیاتی در سیستم‌های پشتیبانی از لوله‌ها و کابل‌های برق است. بست چنگالی برای حفظ استحکام و پایداری لوله‌ها و کابل‌ها در ارتفاعات سازه‌ها به‌کار می‌رود. امکان اتصال ریل چنگالی به دیوارها و سطوح سقفی، این ابزار را برای نصب و استفاده ساده‌تر می‌کند. این ریل‌ها به منظور ایجاد شبکه‌های پشتیبانی و حمایتی برای لوله‌ها و کابل‌های برق به‌کار می‌روند.

 بست چنگالی که در زیر این قطعه قرار دارد، وظیفه اتصال بست به قلاب را به‌عهده دارد. این فیکسچر، برای نصب انواع لوله‌های فلزی، پلی‌اتیلن، مس و فولاد ضدزنگ مناسب است. همچنین، برای اهدافی نظیر: نگهداری کابل‌های برق در پشت‌بام، مرتب‌سازی، حفاظت و مسیریابی سیم‌های برق در داخل ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. ریل بست چنگالی، نوعی تکیه‌گاه برای سیم‌های برق است که با متریال متفاوت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.

ریل چنگالی به منظور ساپورت کردن بست چنگالی بر روی دیوار و یا سقف استفاده می گردد و بست چنگالی پس از نصب ریل چنگالی برروی دیوار یا سقف, لوله یا کابل را مهار می کند. ریل چنگالی عمدتا در ابعاد یک متری تولید می شود ولی شرکت سینی کابل نوسان به دلیل دارا بودن دستگاه رولفرمینگ توان تولید در هر طولی را دارد و به منظور سهولت در نصب, ریل چنگالی پانچ دار هم تولید می شود.

بست چنگالی چیست؟

بست چنگالی، نوعی محصول پرکاربرد است که موجب افزایش ایمنی کار، محکم نگه‌داشتن قطعه در جای خود و جلوگیری از حرکت آن می‌گردد؛ اما از نظر ظاهر، اندازه و نوع مکانی که قرار است در آن نصب شود، با دیگر محصولات تفاوت‌هایی دارد. این گیره‌ها دارای لایه‌ای از پوشش گالوانیزه هستند تا بتوانند در برابر فشار و عوامل مخرب خارجی مقاومت خوبی را از خود نشان دهند. این لایه گالوانیزه به خواست مشتری، به دو روش سرد و گرم روی قطعه مورد نظر قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که گالوانیزه، فرایندی است که در آن لوله‌ها و قطعات آهنی و فولادی در مکانی از روی داغ و مذاب قرار می‌گیرند تا یک سطح محافظ قدرتمند را به‌روی محصول مورد نظر ایجاد کنند.

تفاوت بین بست چنگالی ساده و عایق‌دار چیست؟

یکی از قطعات پرکاربرد ریل بست چنگالی، بست چنگالی عایق‌دار است که با استفاده از پیچ، لوله داخل را از بالای این محصول محکم می‌کند. شاید برای شما این سؤال مطرح شود که چرا باید از بست چنگالی عایق‌دار به‌جای بست چنگالی ساده استفاده کرد؟ بست چنگالی های عایق‌دار، برای نگهداری انواع کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که این کار هم از آسیب کابل جلوگیری می‌نماید و هم ایمنی کار را افزایش می‌دهد.

بست ریل چنگالی ساده

همان‌طور که می‌دانید مدل ساده بست چنگالی برای مصارف عادی به کار گرفته می‌شود؛ اما از طرفی دیگر، قطعه عایق‌دار آن به‌دلیل وجود حلقه‌ای فلزی، جدای از استحکام بالا می‌تواند در برابر رطوبت هم مقاومت می‌کند. این بست‌ها در مقابل دیگر عوامل شیمیایی که موجب خوردگی در آن می‌شود از کابل‌ها محافظت می‌نماید.

ویژگی‌های ریل بست چنگالی چیست؟

این محصول در صنعت ساختمان‌سازی و صنایع دیگر مزیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد که در متن ذیل، به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مرتب‌سازی و سیم‌کشی در نمای ساختمان
  • محافظت از کابل و لوله روی دیوار یا سقف
  • نصب راحت روی دیوار، سقف و مکان‌های مرتفع
  • افزایش ایمنی در محل کار
  • بهینه‌سازی زمان و سرمایه‌گذاری در کار
  • حذف اقدامات ناایمن نظیر: جوشکاری و حفاری
  • باز و بسته‌شدن سریع قفل در کمتر از 1 دقیقه
  • امکان دسترسی به قسمت‌های پایین سیستم برای تغییرات احتمالی

کاربرد ریل چنگالی در صنعت چیست؟

ریل چنگالی به‌منظور نگه‌داشتن لوله فولادی برق توسط بست های چنگالی استفاده می‌شود. این محصول که همان سی ریل است از ورق فولادی تولید شده و در دو نوع گالوانیزه سرد و گرم با ضخامت‌های مختلف از 0/7 تا 2 میلی‌متر موجود است. اندازه‌ بست های چنگالی این وسیله از 8-12،12-16، 16-20، 20-24، 18-25 متغیر خواهد بود. سهولت در استفاده و تعویض، یکی از دلایل استفاده از سی ریل و بست چنگالی به‌شمار می‌رود. دسترسی آسان به کابل‌ها پس از تثبیت آن‌ها در محل مورد نظر، از اصلی‌ترین مزیت‌های به‌کارگیری سی ریل است و باید بدانید که کاربرد ریل چنگالی، تنها به نگه‌داشتن لوله محدود نمی‌شود.

بست‌ چنگالی برای انجام عملکرد خود به چه قطعاتی نیاز دارد؟

بست چنگالی، برای کارایی صحیح نیاز به اتصالی دائمی به نام ریل چنگالی دارد تا عملکرد حفاظتی آن‌ها را تضمین نماید. این قطعه در کنار ریل بست چنگالی، دسترسی آسان به کابل‌ها را فراهم می‌کند. ریل مورد نظر به پیچ‌هایی که از قبل تعبیه شده است وصل می‌گردد و محکم‌شدن پایدار سازه را ضمانت می‌نماید. ریل های چنگالی در دو نوع سوراخ‌دار و بدون سوراخ، بسته به نیاز مشتری و نیاز بازار قابل‌تولید است. ناگفته نماند که این نگهدارنده‌ها، براساس پوشش می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. به‌عنوان ‌مثال، پوشش گالوانیزه گرم به‌دلیل هزینه بالای فرایند معمول، گران‌تر از گالوانیزه سرد است. از طرفی دیگر، گالوانیزه عمر و دوام بیشتری در مقایسه با رقبای خود دارد.

کاربرد و مزایای بست ریل چنگالی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد بست چنگالی کاربردهای مختلفی دارد. این قطعات که وظیفه اصلی آن‌ها ایمن‌سازی کابل‌ها و لوله‌های فولادی برق است، بسته به کاربری مورد انتظار در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. ورق به‌کاررفته در ساخت این قطعات، به‌دلیل داشتن استحکام بالا در ریل بست چنگالی، از شکستن قطعات در هنگام اعمال فشار زیاد جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، قطعات ساخته شده از فولاد گالوانیزه را می‌توان، قوی‌ترین قطعات فولادی دانست که قابلیت یک نگهدارنده‌ عالی و قدرتمند را دارند. زمانی که پروژه خط لوله یا کابل در حال انجام است، مهندسان مربوطه، مسیریابی ایمن و صحیح این قطعات را تعیین می‌کنند. اینجاست که بست های چنگالی وارد عمل می‌شوند و با هدایت سیم و لوله‌ها در مسیر ازپیش‌تعیین‌شده و قفل‌ کردن آن‌ها در دیوار یا ثابت نگه‌داشتن تجهیزات، مسیری امن ایجاد کرده و از کابل و لوله‌های برق محافظت می‌کنند.

نکات مهم در هنگام خرید ریل بست چنگالی

هنگام خرید ریل چنگالی یا سی ریل، باید مواردی را در نظر داشته باشید تا محصولی متناسب را خریداری نمایید. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • ریل موردنیاز شما، ساده باشد یا سوراخ شده؟
  • آیا می‌خواهید کار نصب خود را با پیچ روی دیوار یا سقف انجام دهید؟
  • در چه فضایی از ریل و بست چنگالی استفاده خواهید کرد؟
  • آیا برای محیط مرطوب به مدل گالوانیزه گرم این محصول نیاز دارید؟
  • ریل چنگالی موردنیاز شما باید چه ضخامت ورقی داشته باشد؟

مشخصات فنی ریل و بست چنگالی

قیمت ریل چنگالی

قیمت ریل چنگالی با توجه به ضخامت ورق و طول شاخه آن و پانچ دار یا بدون پانچ بودن بستگی دارد . در ادامه به بررسی قیمت برخی از قیمت های ریل چنگالی می پردازیم:

  • قیمت ریل چنگالی ساده با ضخامت ورق 1/25 میل به ازای هر متر 250/000 ریال
  • قیمت ریل چنگالی ساده با ضخامت ورق 1/5 میل به ازای هر متر 300/000 ریال
  • قیمت ریل چنگالی پانچ دار با ضخامت ورق 1/25 میل به ازای هر متر 300/000 ریال
  • قیمت ریل چنگالی پانچ دار با ضخامت ورق 1/5 میل به ازای هر متر 350/000 ریال

سخن پایانی

سی ریل، یکی از پرکاربردترین قطعات در پروژه‌های ساختمانی است که از ورق گالوانیزه ساخته شده‌ در 2 نوع گرم و سرد در طول 1 متر است. مزیت‌ مهم‌ ریل چنگالی، دسترسی آسان به کابل‌ها است. اصولاً این محصول بدون سوراخ یا پانچ تولید می‌گردد؛ اما به خواست مشتری می‌توان با سوراخ در طول های مختلف هم ساخته شود. حال که با ویژگی‌ها و مزیت‌های این محصول آشنا شدید، برای تهیه آن ابتدا باید مشخص نمایید که به‌دنبال ریل چنگالی با چه مشخصات فنی هستید. سپس به وب‌سایت‌های معتبری که سال‌ها سابقه فروش این قطعات را داشته‌اند، مراجعه نمایید تا موفق به خرید یک سی ریل یا ریل چنگالی باکیفیت شوید.

ریل بست چنگالی یک قطعه کلیدی در اتصالات و گیره‌های مختلف است. این سیستم به‌عنوان یکی از ابزارهای مکانیکی ساده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین وظیفه آن، نگه‌داشتن و ثابت کردن کابل‌ها و لوله‌ها در موقعیت مورد نظر است. از لوله‌کشی گاز تا نصب کابل‌ها و محافظت از نردبان‌های کابل، ریل بست چنگالی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که این قطعات از مواد باکیفیت و با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند تا ایمنی و عملکرد بهتری در پروژه‌ها و صنایع فراهم کنند.

برای مشاهده نمونه محصولات تولید شده به صفحه اینستاگرام ما مراجعه فرمایید تا با دیگر محصولات ما نیز آشنا شوید .

همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت سینی کابل و خرید از تولید کننده سینی کابل به لینک مشخص شده مراجعه فرمایید.

به ما امتیاز دهید!
[کل: 1539 میانگین: 5]