سی چنل

دنیای امروز دنیای پیشرفت و تکنولوژی است. این پیشرفت در تمام ابعاد زندگی بشر نمود پیدا کرده است. یکی از بارزترین نشانه‌های زندگی مدرن افزایش ابزار و تجهیزات گوناگون و نقش مهم آن‌ها در صنایع مختلف است. ابزار کوچک و بزرگی که هر کدام وظیفه‌ای مهم بر عهده دارند.

صنعت برق

 یکی از این صنایع صنعت برق است که پیشرفت در آن بسیار چشمگیر و نمایان است. از ابزار مهم و کاربردی در این صنعت باید به انواع پروفیل تاسیساتی، پروفیل گالوانیزه و به‌ویژه وسیله‌ای به نام سی چنل اشاره کنیم. این وسیله که به سی ریل نیز معروف است، یک قطعه کاربردی است که وظیفه‌ نگهداری از لوله‌ها و کابل‌ها را برعهده دارد.

انواع

 این قطعه انواع مختلفی دارد و در سایزهای گوناگونی تولید می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن نگهداری از کابل‌ها و کمک به انتقال بهتر نیرو است. برای آشنایی بیشتر با این قطعه، کاربردها، قیمت، انواع و مزایای آن لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

به منظور مراقبت از کابل های برق یکی از شیوه های موثر مدیریت کابل و نگهداری از آن استفاده همزمان از ریل سی چنل یا سی ریل می باشد.

سی چنل یا سی ریل یک قطعه بسیار مهم و کاربردی است که از آن برای نگه داشتن لوله های فولادی و کابل ها , لوله های فاضلاب و لوله های آب به کمک نگهدارنده های مخصوص و بست چنگالی دو تیکه استفاده می شود.

سی چنل ها مانند بست عمل می نمایند و نگهدارنده سینی کابل را مجکم می نمایند .آن ها از آنجا که به صورت ریلی می باشند به سی ریل معروف شده اند .سی چنل ها نیز اغلب به صورت فولادی و گالوانیزه تولید می شوند .روکش گالوانیزه این ابزار نیز به صورت گالوانیزه گرم یا گالوانیزه سرد تولید می شوند .

سی چنل به علت مقاومت بسیار بالا در مقابل فشارهای عمودی مصرف بسیار بالایی در انتقال تاسیسات و عبو آنها به عهده دارد.

معرفی سی چنل

همانطور که گفته شد، این قطعه یک ابزار مهم و کاربردی در صنعت برق و انتقال نیرو است. از آن برای نگهداری و نظم‌دهی به لوله‌ها و کابل‌های برق استفاده می‌شود. این امر در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های انتقال انرژی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا امر انتقال را آسان‌تر می‌کند. این قطعه به کمک بست‌ها و نگه‌دارنده‌ها نصب می‌شود و کابل‌ها در آن قرار می‌گیرند. تولید آن معمولا از جنس فولاد و همچنین گالوانیزه است که نوع گالوانیزه آن در دو مدل سرد و گرم تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این ابزار مقاومت بالای آن در برابر فشار عمومی است و همین امر سبب می‌شود که کاربرد زیادی در تاسیسات داشته باشد. این قطعه در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از آن‌ها در یک زمینه خاص کاربرد بیشتری دارد.

نقش سی چنل

سی چنل معمولا در سیم‌کشی‌های روباز و برای نگهداری از لوله‌های فلزی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ مهم در تولید این قطعه استفاده از متریال قوی برای جلوگیری از فرسایش و خوردگی است. علاوه‌براین، متریال قوی سبب می‌شود که این قطعه استحکام لازم را برای تحمل وزن سینی کابل‌ها داشته باشد. به‌طورکلی استفاده از این ابزار در کنار مزایای مختلفی که دارد، سبب می‌شود سیم‌کشی و کابل‌کشی با یک طراحی منظم و حرفه‌ای انجام شود و هرگونه تغییر و تحول در فرایند سیم‌کشی به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

تولید کننده انواع سی چنل گالوانیزه در سایزهای مختلف با بهترین قیمت

برای سفارش و استعلام قیمت سی چنل با ما تماس بگیرید.

این قطعه در انواع و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. این تنوع می‌تواند هم از نظر جنس باشد، هم سایز، مدل و طراحی ظاهری. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این قطعه را به دو مدل سی چنل گالوانیزه و فولادی تقسیم‌بندی کرد. در یک تقسیم‌بندی دیگر باید آن را از نظر نوع کاربرد و کارایی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  • ریل سی چنل برای نگهداری از سینی کابل:

 این مدل معمولا دارای سایز بزرگ‌تر نسبت به سایر مدل‌هاست که بتواند به‌راحتی از سینی کابل و پروفیل تاسیساتی محفاظت کند.

  • ریل سی چنل برای نگهداری از لوله‌های فولادی و کابل برق:

 در این مدل معمولا از بست‌ها چنگالی استفاده می‌کنند و چنگک‌ها را در شیارهای ریل فرو می‌برند تا لوله‌ها به درستی محافظت و نگهداری شوند.

به‌طورکلی این قطعه در ضخامت های 1.5 میلی‌متری، 2 میلی‌متری و 2.5 میلی‌متری تولید می‌شود. نکته قابل‌توجهی که باید درمورد انواع مختلف آن بیان کرد، این است که کف آن معمولا به دو شکل پانچ شده و بدون پانچ تولید می‌شود. مدل بدون پانچ معمولا برای نگهداری از سینی کابل استفاده می‌شود و مدل پانچ برای نگهداری از لوله‌های فلزی و پی‌وی‌سی. قیمت سی چنل با‌توجه‌به موارد و ویژگی ذکر شده متفاوت است. برای محاسبه‌ قیمت سی ریل باید موارد گفته شده را در نظر بگیرید و پس از آن قیمت را محاسبه کنید.

مزایا و ویژگی‌های سی چنل یا سی ریل

سی چنل دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی است که این ویژگی‌ها سبب کارایی بیشتر و استفاده بهتر از آن می‌شوند. اولین و مهم‌ترین ویژگی آن این است که در قطعات مختلف تولید می‌شود. این قطعات معمولا به شکل شاخه‌های دو یا سه متری هستند و مصرف‌کننده می‌تواند باتوجه‌به متراژ مدنظر خود از یک یا چند شاخه استفاده کند. ویژگی دیگر این وسیله این است که به‌راحتی می‌توان در آن تکیه‌گاه‌های مختلفی ایجاد کرد؛ به‌عبارت‌دیگر شما می‌توانید با‌توجه‌به سایز سینی کابل از یک شاخه دو یا سه متری استفاده کرده و در جاهای لازم تکیه‌گاه ایجاد کنید. اتصال این قطعه توسط پیچ و مهره انجام می‌شود و همین مسئله به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند که به آسانی هر یک از قطعات را تعویض و جابه‌جا کنند.

قابلیت دیگر سی چنل

قابلیت دیگر سی چنل که اهمیت زیادی دارد، این است که دیواره‌های آن کاملا انعطاف‌پذیر هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را خم کرد. این مسئله سبب می‌شود که بست‌ها و مهره‌های نگه‌دارنده به‌درستی جاگذاری شده و محکم شوند. مقاومت بالا و استحکام کافی از دیگر مزایای مهم این قطعه است. متریال مورد استفاده در آن معمولا از جنس فولاد ضد زنگ است که سبب می‌شود در مقابل هرگونه سایش یا خورندگی مقاوم باشد. همچنین این وسیله به گونه‌ای تولید می‌شود که به‌راحتی بتواند وزن سینی کابل‌ها و سایر قطعات را تحمل کند.

سی چنل گالوانیزه چیست؟

در معرفی این مدل بهتر است بدانید که گالوانیزه یک نوع روکش است که روی انواع فلزات و متریال‌ها قرار می‌گیرد تا از فرسایش و خوردگی آن‌ها جلوگیری کند. در واقع هرگاه این قطعه از جنس فولاد یا هر فلز دیگری تولید شود و به واسطه‌ روکش گالوانیزه پوشانده شود، این مدل تولید می‌شود. این فرایند به دو صورت انجام می‌شود؛ مدل اول گالوانیزه سرد نام دارد و مدل دوم گالوانیزه گرم. نحوه تولید و همچنین کارایی این دو مدل با یکدیگر متفاوت هستند.

سی چنل گالوانیزه سرد

در این روش محلولی از آب و نمک روی درست می‌کنند و روی سطح قطعه اسپری می‌کنند؛ درنتیجه یک روکش گالوانیزه به ابعاد 10 تا 20 میکرون بر سطح آن ایجاد می‌شود. این مدل برای محیط‌های گرم و مرطوب مناسب نیست؛ زیرا در برابر رطوبت و دمای بالا مقاوم نبوده و دچار سایش می‌شود.

سی چنل گالوانیزه گرم

در این مدل سی چنل را در یک وان مذاب روی قرار می‌دهند و سپس عملیات گالوانیزه با درصدهای مختلف انجام می‌شود. در این روش تمام قسمت‌های خمیده و غیر خمیده قطعه عایق می‌شوند و همین امر سبب می‌شود که مقامت کافی در برابر رطوبت و گرما داشته باشد. ضخامت این عایق چیزی حدود 60 تا 70 میکرون است و این مسئله باعث می‌شود در مناطق جنوبی و شمالی که گرما و رطوبت زیاد است، کاملا قابل استفاده باشند. در این مدل فلز پایه معمولا فولاد ضد زنگ است که سبب مقاومت چند برابری قطعه می‌شود.

قیمت سی چنل

عوامل و فاکتورهای گوناگونی در تعیین قیمت سی ریل تاثیرگذار هستند. این عوامل هم به شرایط کیفی این محصول و هم تعداد آن از نظر کمی مربوط می‌شوند؛ به‌طورکلی پروفیل گالوانیزه و هر قطعه فلزی دیگری که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع مختلفی دارد و همین امر سبب نوسان در قیمت آن‌ها می‌شود. پیش از هر چیز باید به این قطعه از نظر کمی توجه کنید. در واقع تعدادی که شما خریداری می‌کنید و همچنین طول هر شاخه بسیار مهم است. طول شاخه‌ها و تعداد آن‌ها رابطه مستقیمی با قیمت نهایی محصول دارند. پس از محاسبه تعداد باید به کیفیت محصول توجه کنید؛ اینکه قطعه‌ خریداری شده گالوانیزه باشد یا خیر مهم است، همچنین باید توجه کنید که قطعه‌ خریداری شده دارای چند درصد روکش گالوانیزه و عایق است.

نکته مهم

مسئله مهم دیگر این است که معمولا سی چنل مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد و مقاومت و استقامت آن را تعیین می‌کنند. هر چقدر مقاومت قطعه در برابر فرسایش و خوردگی بیشتر باشد و استقامت بالاتری در شرایط جوی مختلف داشته باشد، قیمت آن بالاتر است. علاوه‌براین موارد مقدار روی به‌کاررفته در آن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. مقدار روی در واقع همان فاکتوری است که نشان می‌دهد درصد عایق قطعه چقدر است. در نهایت پس از توجه به همه‌ موارد ذکر شده، باتوجه‌به نوسانات روز، محصول تولید شده قیمت‌گذاری شده و در بازار عرضه می‌شود. خریداران باتوجه‌به نوع استفاده خود و همچنین میزان هزینه‌ای که برای این محصول در نظر گرفته‌اند، باید یکی از مدل‌ها را انتخاب کرده و در تعداد مورد نیاز خود خریداری کنند. به طور مثال:

قیمت سی چنل 41*41 گالوانیزه به ازای هر متر 1/000/000 ریال

قیمت سی چنل 21*41 گالوانیزه به ازای هر متر 600/000 ریال

قیمت سی ریل 41*41 گالوانیزه به ازای هر متر 1/000/000 ریال

قیمت سی ریل 21*41 گالوانیزه به ازای هر متر 600/000 ریال

سی چنل محصولی کاربردی در صنایع مختلف

پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده است که صنایع مختلف دچار تحول شوند. یکی از نشانه‌های این تحول، ابزار و قطعات مختلفی است که تولید شده و در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. سی چنل یا سی ریل یکی از این قطعات مهم و کاربردی است که معمولا در تاسیسات و نیروگاه‌های انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه، وسیله‌ای است که وظیفه‌ نگهداری از کابل‌ها، لوله‌های فلزی و همچنین سینی کابل را بر عهده دارد. تولید آن در انواع و اندازه‌های مختلفی انجام می‌شود. مقاوم‌ترین آن مدل گالوانیزه است که در دو نوع سرد و گرم وجود دارد. شاخه‌های تولیدی این قطعه معمولا دو و سه متری هستند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام ما مراجعه فرمایید.

همچنین شما عزیزان می توانید برای اشنایی با این که سینی کابل چیست به لینک مشخص شده مراجعه بفرمایید .

به ما امتیاز دهید!
[کل: 1569 میانگین: 5]